Saturday, September 29, 2007

IsTiaDat KawaD KonVokEsyeN

Kawad untuk Majlis Konvokesyen adalah sesuatu impian bagi seorang kadet kerana ianya sinonim untuk istiadat pentauilahan setiap pegawai kadet yang akan ditauliahkan.Setelah Agong yang baru ditabalkan, cancelor UiTM juga turut bertukar.Bagi merasmikan adat istiadat konvokesyen, pegawai kadet adalah orang yang paling bertuah untuk menyertai kawad konvokesyen tersebut. Palapes Darat, Laut,dan Udara diberi amanh untuk melaksanakan tugas tersebut.Kawad tersebut memang menyentuh hati aku setelah menyertai pasukan ini.

Pegawai Waran 1, Encik Hamzah adalah oramg yang paling bertanggungjawab dalam mengajar kawad tersebut.Beliau sangat tegas dalam melaksanakan tugasnya, walaupun begitu, kami tetap bangga mempunyai jurulatih sepertinya yang sentiasa mengambil berat kebajikan setiap kadet. Apabila berpakaian seperti ini, jiwa kami sentiasa berkobar-kobar untuk memperjuangkan keamanan dan kesejahteraan Negara sentiasa dimiliki sepanjang masa tanpa kuasa penjajah.

Senior yang akan ditauliahkan nanti merupakan orang yang paling bertuah dapat menyertai kawad ini bagi mempelajari secara mendalam lagi upacara konvokesyen yang diadakan di perkarangan Dewan Sri Budiman. Majlis berlangsung dengan lancar disamping kawad yang dipersembahkan oleh pegawai kadet yang mantap.Pada kali ini juga, kawad konvokesyan yang kedua yang pernah aku sertai sepanjang dalam penglibatan aktiviti Palapes. Pakaian ini merupakan pakaian yang pertama dalam senarai pakaian dalam perkhidmatan tentera.Ya, pakaian ini jugalah yang selama ini aku terepaksa kena bayar dari peringkat junior lagi untuk pentauliahan nanti.Segala aksesori yang dipakai juga mempunyai lambang dan pangkat seseorang anggota tentera.

No comments: