Saturday, September 29, 2007

AnNual CaMp 2006 UitM MacHaNg

Second intermediate .....

Perjalanan ke sana adalah sesuatu pengalaman yang baru bagi mereka yang tidak pernah menjejakkan kaki di tanah pantai timur.Amat memenatkan setelah berjam-jam berada dalam perjalanan yang dikelilingi oleh ladang kelapa sawit, ladang getah dan juga keadaan jalan yang agak mencabar.Latihan di sana juga adalah pengalaman yang baru aku sebagai intermediate B.

Inilah adalah pegawai kadet wanita (skot aku), Halida dan Muzaima ketika sesi latihan di medan, iaitu mengali kubu. Disebabkan musim tengkujuh, kubu yang telah digali dimasukki air hujan. Jadi, macam inilah keadaan bebudak army.Aku tidak berada satu platun dengan Halida dan Muzaima, aku platun 2 dan aku juga berkongsi kubu dengan Anderson, skot dari UiTM Arau.Tapi, kami diberi arahan untuk meninggalkan kubu masing-masing disebabkan keadaan hujan yang tidak mengizinkan untuk terus berada dalam kubu.

Selepas keluar dari medan, semua peringkat dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk membuat kerja amal masyarakat disekitar kawasan jajahan Rantau Panjang. Semua kadet diberi keluarga angkat untuk kerja-kerja pembersihan di kawasan kampung. Kemesraan penduduk kampung membuatkan perasaan penat dan letih kami hilang setelah beberapa hari di medan.Begitu juga dengan lawatan yang membuatkan aku sedar betapa berharganya pengalaman dalam kehidupan tentera.

No comments: